استاد حسین جواهری


بیوگرافی آقای حسین جواهری
    
حسین جواهری _مدرس شیمی در سال ۱۳۱۹ در بندرریگ از یک تبار روحانی _فرهنگی بوشهر و فارس ؛زاده می شود .قبل از رسیدن به سن تحصیل در دبستان نزد پیر فرزانه « حاجیه معصومه حاج احمدی»(نجفی) و فرزندان اناث ایشان( حاجیه فاطمه وزنده یاد بانو زهرا) قرایت قرآن و مقدمات شرعیات را فرا می گیرد و به تعبیر امروزی دوره آمادگی را سپری میکند  سال ۱۳۳۱ دوره شش ساله ابتدایی را در زادگاه خود به پایان می رساند وتا سال پنجم متوسطه در معیت پدر فداکاروایثار گر خود( مرحوم شیخ عبدالوهاب جواهری) در دبیرستان سعادت بوشهر تحصیل می کند درسال ۱۳۳۷ دیپلم ششم متوسطه طبیعی را از دبیرستان حاجقوام شیراز اخذ  و متعاقبا در رشته شیمی دانشگاه تهران مشغول به تحصیل و سال ۱۳۴۱  در آین رشته فارغ التحصیل ومدرک آموزش شیمی را از دانشسرایعالی  تهران دریافت میدارد ازسوی تنی چند از اساتید خود(زنده یادان  دکتر شیروانی دکتر مهندس عبده و دکتر مهندس رجالی )برای خدمت در دانشکده نوپای علوم دانشگاه شیراز(پهلوی سابق) توصیه علمی می شود اما درپی اعمال نظر شخصی و سلیقه ای مسیول محترم بخش شیمی توفیق و توافقی حاصل نمی شود .در اوایل خدمت آموزشی در فارس دو نوبت از سوی دانشگاه فردوسی مشهد دعوت به خدمت می شود اما از سوی وزیر آموزش و پرورش (دکتر فرخ رو پارسای) به علت اعلام نیاز  با این پیشنهاد مخالفت می شود اما در مقابل نشان درجه سه فرهنگی به او اعطا می شود.ایشان به مدت۳۴ سال متوالی در مراکز  علمی آموزشی فارس از جمله جهاد دانشگاهی ؛راه دانشگاه (دانشکده دارو سازی) دانشگاهیان (دانشکده پزشکی) موسسه المپیاد فارس  پیش دانشگاهی استعداد های درخشان دانشسرا و مرکز آموزش ضمن خدمت فرهنگیان فارس تدریس و درسال ۱۳۷۶ به افتخار بازنشستگی نایل و درسال ۱۳۸۸ در مراسمی که برای تجلیل از فرزانگان فارس بر گذار می شود به عنوان (چهره ماندگار ) و به روایتی پدر شیمی فارس مورد تجلیل و قدردانی قرار می گیرد وبه رسم یادمان تندیس و لوح تقدیری به ایشان  اهدا می شود جواهری در تمام درازای خدمات صادقانه خود  مورد وثوق و اطمینان اداره متبوع خود بوده  وضمن اداره بخش شیمی کانون پژوهشگران جوان  وچند صباحی مسئولیت گروه آموزشی شیمی در تمام دوران خدمت خود به نحوی از انحاء  عهده دار طرح پرسشهای امتحانی استانی  ناحیه ای  مسابقات علمی وحتی کنکور استخدامی دبیران لیسانسیه و فوق لیسانس  بوده و درپایان مورد تقدیر وتشویق مسولین وقت قرار می گرفته اند .ایشان در بازه زمانی سال های ۴۳تا۴۸ با ماهنامه علمی و زین (یکان ریاضی)  همکاری داشته  در زمینه ترجمه متون علمی تدوین مقالات علمی شیمی پاسخ به پرسشهای خوانندگان جستجو گر مجله  نقد پرسشهای امتحانی کشوری طرح مسایل پیچیده شیمی تجزیه ای و خلاصه اداره صفحات شیمی مجله در برهه ای از زمان عمر مجله نقش داشته و همیشه به عناوین مختلف مورد توجه هیات تحریریه و مدیر مسول و صاحب امتیاز مجله(زنده یاد استاد عبدالحسین مصحفی) بوده اند که ذکر جزییات آن حمل بر خودستایی است  مقارن سال ۱۳۸۹ از سوی دفتر تحقیقات و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش مصاحبه برترمطول سیزده صفحه ای با آیشان انجام گرفته  دید گاه های خود را جهت راهنمایی معلمان و مدرسان شیمی آینده کشور  ابراز داشته  ودر پایان جمله ای نقل به مضمون از آلفرد نوبل  درج می کنند که(سیر کردن شکم گرسنگان را بر مزار باشکوه ترجیح میدهم  بدین وسیله همگان را بر خدمات حد اکثری به مردم و در برتری دادن منافع جامعه بر منافع  خود ترغیب می کنم). نشریات زیر به مناسبت های مختلف با آیشان  مصاحبه هایی ترتیب داده اند : نشریه «بوستان»(مصاحبه کننده استاد ادب فارسی جناب زرسنج ) به انضمام درج مقاله «مقام معلم». روزنامه عصر شیراز(مصاحبه کننده استاد حسین  سلطانی مقدم)  به اضافه درج مقاله «یادی از در پیشگامان شیمی»  گاهنامه  شیمی و الماس (نشریات علمی معلمان شیمی استان فارس(مصاحبه کننده  _اساتید قربانعلی معروف خانی و سید عبدالواحد بحرانی) درج مقاله «بدعتی به نام معلم پروازی »در روزنامه خبر جنوب .در حال حاضر به طور مستمر با هفته نامه های صدای بندر ونصیر بوشهر در زمینه مسایل فرهنگی وتاریخ شفاهی همکاری داشته و از این بابت  همیشه از تعامل و مفا همه صمیمانه پژوهشگر نستوه جناب عبدالحمید قیصری  استاد محمد مظفری و جناب آقای حسن لاوری  سپاسگزارم. و توفیقات هرچه بیشتر آنان را آرزومندند جواهری از سال ۱۳۳۴لغایت ۱۳۷۶ بالغ بر ۱۶ اثر چاپی در زمینه شیمی داشته اند از جمله :اصول کلی شیمی شیمی اکسایش و کاهش مکانیسم واکنش های شیمی معدنی پاکیزگی خانه و خانواده  اصول شیمی عمومی معدنی دانستنی هایی از علم شیمی آزمایشگاه شیمی (ویراستار علمی). هفتصد مساله شیمی آلی وو که همگی در حال حاضر نایابند  اما نوشته های زیر نیز آماده چاپ هستند که تاکنون فرصت چاپ آنها به دست نیامده است    :محلول های ایدآل الکترو شیمی مقدماتی ترمودینامیک شیمیایی (در ۳جلد) پیچیده ها   موازنه واکنشهای شیمیایی  انواع واکنش های شیمایی (در ۳جلد)  حل مسایل به روش ضریب تبدیل هیدرژن یا خانواده تک عنصری(۳جلد)بررسی عوامل موثر بر دمای ذوب و جوش  شیمی توصیفی فلزات و نا فلزات  شیمی عمومی آلی ومعذنی(در۲جلد) سینیتیک و تعادل شیمیایی  این آثار و فرزندان پزشک و دندان پزشکم (عبدالوهاب عبدالرزاق ومهسا) حاصل عمر قریب به هشتاد ساله ام هستند( نقش آفرینی مادرشان(خانم ناهید جمشیدی ) نیز بسیار دخیل بوده است که دامن مادر نخست آموزگار کودک است). در پایان اقرار واعتراف می کنم که اگر خدمتی به جامعه ارایه داده باشم و مرضی رضای حق باشد همه و همه مرهون ایثار گری های کم نظیر والدین و معلمان خوبم بوده است که روانشان شاد ودر پایان شرح کامل و مستوفای این زیست نامه در ویژه نامه  شماره  ۶۷۹  نوروز نصیر بوشهر مندرج است

گزیده هایی فشرده از مصاحبه۱۳صفحه ای نماینده دفتر تحقیقات و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش با جواهری در هفتم اسفند سال۱۳۸۹ودر منزل مسکونی ایشان که در « دی وی دی »صوتی ضمیمه گزارش و همراه با فرهنگیان منتخب دیگر در اختیار اداره کل آموزش و پرورش فارس است به امید اینکه روزی در اختیار همگان قرار گیرد در این نشست ؛جواهری ابتدا از قدمت تاریخی دیرستان سعادت بوشهر (پیگذاری سال۱۲۷۸   هجری خورشیدی ) سخن می گوید واشاره می کند که این مدرسه بعد از دارالفنون و مدارس رشدیه تبریز سومین مدرسه با سبک نوین در ایران است که در این مورد ونیز در باره موسسین آن(برادران سعادت ) نوشته های زیادی وجود دارد به گفته جواهری پس از کودتای۲۸مرداد۱۳۳۲وخفقان سیاسی معلمان برجسته تبعیدی سیاسی به این مدرسه راه یافته و با حضور خود سطح آموزشی آنرا بالا می برند ایشان در نوشته ای زیر عنوان (دبیرستان سعادت بوشهر در برشی از زمان )کم و کیف این پدیده را شرح داده اند ایشان علاقمندی خود به درس شیمی را معلول روش تدریس٬متانت و سجایای اخلاقی معلم سال اول خود می داند ایشان ویژگی های یک معلم خوب را به تفصیل در بهره مندی از : عشق مطالعه منابع جدید می داند (دست از مس وجود چو مردان ره بشوی تا کیمیای عشق بیابی و زر شوی ) او معتقد است که قبل از تدریس با طرح درس باید با مخاطب خود ارتباط عاطفی ساخت او درباره اهمیت دوری از اجبار دانش آموزان به یک اصل علمی از دانشمند فرانسوی ( لو شاتلیه ) یا همان اصل گریز از اجبار و زور اشاره می کند و می گوید هر فرد وهر سامانه. تلاش می کند تا حد ممکن اثر تحمیل شده به خودش را خنثی ودر مقابل آن ایستادگی به خرج دهد جواهری به جای از برکردن به فهمیدن تاکید می دارد او همواره به رعایت ضوابط اخلاقی وجدان کاری حس مسئولیت معلمان تاکید می ورزد او مخالفت خود را با نخبه پروری پنهان نمی کند آموزش پرورش باید انسان سازی را وجهه همت خود قرار دهد که کاری است بس دشوار دانش آموزانی که برای رسیدن به مراتب علمی در دانشگاه پا بر دوش همدرسان خود می گذارند قطعا در آینده دزدان چراغ به دست و کوران مشعله دار خواهند بود جواهری در پایان مصاحبه خود به جهت حسن ختام جمله ای از «آلفرد نوبل»را گوشزد می کند که «سیر کردن شکم زندگان را بر مزار با شکوه ترجیح می دهم!» او همکاران خود رادر ارایه خدمات حد اکثری به مردم و در برتری دادن منافع جامعه بر منافع خود ترغیب کرده است چه٬می توان در یک خانه محقر وکهنه زندگی کرد اما برای جامعه و خانواده خود مفید و فرزندان خدومی نیز تقدیم جامعه کرد (ما آبروی فقر و. قناعت نمی بریم از ما به شه بگوی که «روزی»مقدر است


گزیده هایی فشرده از مصاحبه ۱۳ صفحه ای نماینده دفتر تحقیقات و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش با جواهری در هفتم اسفند سال ۱۳۸۹ ودر منزل مسکونی ایشان که در « دی وی دی »صوتی ضمیمه گزارش و همراه با فرهنگیان منتخب دیگر در اختیار اداره کل آموزش و پرورش فارس است به امید اینکه روزی در اختیار همگان قرار گیرد در این نشست ؛جواهری ابتدا از قدمت تاریخی دیرستان سعادت بوشهر (پیگذاری سال ۱۲۷۸   هجری خورشیدی ) سخن می گوید واشاره می کند که این مدرسه بعد از دارالفنون و مدارس رشدیه تبریز سومین مدرسه با سبک نوین در ایران است که در این مورد ونیز در باره موسسین آن(برادران سعادت ) نوشته های زیادی وجود دارد به گفته جواهری پس از کودتای  ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ وخفقان سیاسی معلمان برجسته تبعیدی سیاسی به این مدرسه راه یافته و با حضور خود سطح آموزشی آنرا بالا می برند ایشان در نوشته ای زیر عنوان (دبیرستان سعادت بوشهر در برشی از زمان )کم و کیف این پدیده را شرح داده اند ایشان علاقمندی خود به درس شیمی را معلول روش تدریس ٬متانت و سجایای اخلاقی معلم سال اول خود می داند ایشان ویژگی های یک معلم خوب را به تفصیل در بهره مندی از : عشق مطالعه منابع جدید می داند (دست از مس وجود چو مردان ره بشوی تا کیمیای عشق بیابی و زر شوی ) او معتقد است که قبل از تدریس با طرح درس باید با مخاطب خود ارتباط عاطفی ساخت او درباره اهمیت دوری از اجبار دانش آموزان به یک اصل علمی از دانشمند فرانسوی ( لو شاتلیه ) یا همان اصل گریز از اجبار و زور اشاره می کند و می گوید هر فرد وهر سامانه. تلاش می کند تا حد ممکن اثر تحمیل شده به خودش را خنثی ودر مقابل آن ایستادگی به خرج دهد جواهری به جای از برکردن به فهمیدن تاکید می دارد او همواره به رعایت ضوابط اخلاقی وجدان کاری حس مسئولیت معلمان تاکید می ورزد او مخالفت خود را با نخبه پروری پنهان نمی کند آموزش پرورش باید انسان سازی را وجهه همت خود قرار دهد که کاری است بس دشوار دانش آموزانی که برای رسیدن به مراتب علمی در دانشگاه پا بر دوش همدرسان خود می گذارند قطعا در آینده دزدان چراغ به دست و کوران مشعله دار خواهند بود جواهری در پایان مصاحبه خود به جهت حسن ختام جمله ای از «آلفرد نوبل»را گوشزد می کند که «سیر کردن شکم زندگان را بر مزار با شکوه ترجیح می دهم!» او همکاران خود رادر ارایه خدمات حد اکثری به مردم و در برتری دادن منافع جامعه بر منافع خود ترغیب کرده است چه ٬می توان در یک خانه محقر وکهنه زندگی کرد اما برای جامعه و خانواده خود مفید و فرزندان خدومی نیز تقدیم جامعه کرد (ما آبروی فقر و. قناعت نمی بریم از ما به شه بگوی که «روزی»مقدر است

منبع http://javaherihosein.com

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...